Сава Гроздев: Много ученици ходят на допълнителни уроци и това влияе на резултатите по математика
В последните 15-20 години се забелязва едно разделение на ученици и учители. Най-голямата група са обикновените ученици и учители. Над тях има вече голяма група ученици, които ходят редовно на школи и уроци. Там се създаде група елитни учители...Това каза в предавенето „12+3" по „Хоризонт" професор Сава Гроздев, академик на Българската академия на науките и изкуствата (БАНИ), по повод рекордно високите резултати на матурите по математика. Според него това се дължи именно на допълнителната извънкласна подготовка.
„Тази година в „Европейско кенгуру" участваха 45 000 ученици от първи до 12-и клас, 9000 първокласници от цялата страна. Ако един випуск в първи клас е между 50 и 60 хиляди ученици, 9000 да участват в едно такова елитно състезание, това е голяма група. В сравнение с минали години тази група се увеличава. Тази година са два пъти повече участниците. Това не може да не се отрази и върху самите резултати, които са на матури, изпити и така нататък".
Анализът на Гроздев показва, че задачите на тазгодишните изпити са били „съвсем мъничко по-лесни" от миналогодишните. Според него външното оценяване трябва да определя дали са изпълнени съответни минимални стандарти и да служи едновременно за оценяване и на учителите. В Япония учителката обяснява една задача и не преминава на следващата, докато не се убеди че всички ученици в класа на са я разбрали, даде пример той. В момента на децата се налага да ходят на уроци за матурите, защото се дават неподходящи задачи.
„Не може да се дава на външно оценяване в 7 клас задача, която е за допълнително построение и могат да решат само хора, които са ходили на олимпиади. Външното оценяване трябва да оценява стандартите – това, което се изисква да бъде усвоено в училище и учителите трябва да се стремят именно тези задачи да бъдат усвоени".
Елитните учители, които подготвят състезатели, получават добри заплати. Ако децата искат да ходят по състезания и олимпиади, те няма как да минат без уроци, защото не могат да получат такава подготовка в училище, категоричен е ученият. Обикновените ученици не е нужно да ходят на уроци, ако в училище се проверява дали са усвоени знанията по стандарт.
„Не може завършил средно образование да е допустимо да не може да събере една втора и една трета и да каже, че това са две пети".
Гроздев разкритикува като липса на професионализъм редовната поява на сгрешени условия на задачите в различните видове изпити.
Източник: bnr.bg